Human Resource Management

(HRM)رسانه آموزشی مدیریت منابع انسانی

Human Resource Management

(HRM)رسانه آموزشی مدیریت منابع انسانی

نویسندگان

فصل امتحانات و ..

يكشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸ ق.ظ

این روزها علاوه بر روزهای گرم انتخابات، روزهای مهمی برای اهالی درس و کلاس است. چه در دانشگاه و چه در مدرسه. فصل امتحانات پایانی و بهره برداری از یک ترم تلاش و کوشش.
  چگونه درس خواندن در این روزها دغدغه ی بسیاری از افراد است. یکی از خوانندگان وبلاگ این موضوع را مطرح کرد و بنده هم مناسب دیدم در این مورد چند کلمه ای بنویسم:

  یکی از دغدغه های بسیاری از بچه ها داشتن اضطراب چه در روزهای مطالعه و چه سر امتحان است. باید گفت داشتن کمی اضطراب در طول زندگی لازم است، چه اگر انسان اضطراب نداشت دست به خیلی از کارها نمی زد. مثلا اگر شما برای امتحان فردا اضطراب نداشته باشید هرگز لای کتاب را باز نخواهید کرد. در عین حال... بعضی از اوقات این اضطراب به جای موثر بودن مضر می شود. یعنی میزانش آنقدر زیاد می شود که فرد دیگر قادر به درس خواندن نیست. موارد خاصی وجود دارد که فلج کننده است. ما با این نوع از اضطرابها کاری نداریم. چرا که این افراد باید برای درمان، به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند. اما در مورد افرادی که اضطرابشان نه کم است و موثر و نه فلج کننده: معمولا دلیل بیشتر این اضطرابها تلاش دانش آموز برای کسب نمره ی بالاست. فرد با خود می گوید باید فردا بیست بیاورم. معمولا نمره یک انگیزه ی بیرونی است. داشتن این انگیزه ی بیرونی عامل اضطراب است. بهتر است در این روزها به جای فکر کردن به نمره، به میزان یادگیری خود فکر کنید. مثلا بگوید من مباحث مربوط به انتگرال را خوب یاد گرفته ام. این فرد در پی یادگیری است. بنابراین مباحث را با عشق به آموختن می خواند.

یکی دیگر از نکاتی که باید دقت کنید این است که، مغز خود را خسته نکنید. مغز یک انسان طبیعی نیاز به خواب دارد. اگر خوب نخوابید و شب را بیدار بمانید، فردا سر امتحان تمام تلاش مغز شما صرف بیدار ماندن می شود نه درس جواب دادن. راندمان کار شما تا حد بسیار زیادی پایین می آید. حتی اگر هنوز مطالبی دارید که نخوانده اید، بهتر است که بخوابید. در این حالت فردا مغز شما سر امتحان هوشیارتر است و لااقل آنچه را خوانده است به یاد می آورد. در این موارد حتی برای سوالاتی که موفق به خواندن آنها نشده اید جواب پیدا میکند. اما ذهن خسته توانی برای نشان دادن خلاقیت ندارد.

حتما غذای مقوی بخورید و به خودتان گرسنگی ندهید. در ضمن برای خودتان ساعاتی برای بازی یا ورزش در نظر بگیرید. این بازی و ورزش عامل شادابی و نشاط شما خواهد شد. در نتیجه آن زمانی را که وقت درس خواندن میکنید از لحاظ کیفی بالا می رود.

در نهایت منظور این است که : به کیفیت مطالعه بپردازید نه به کمیت. ذهن خسته و گرم و خشک حالی برای انجام وظیفه ندارد. این ذهن بیشتر شبیه به یک ماشین ژیان قدیمی است که در جاده ای آرام آرام حرکت میکند و درست 5 کیلومترمانده به مقصد از کار می افتدو باکش خالی می شود.

اما ذهن فعال بانشاط و سرحال مانند ماشین بنزی است که ناگهان با سرعت 300 کیلومتر در ساعت به راه می افتد و خود را به مقصد می رساند در حالی که هنوز باکش پر است.

ذهن خود را فعال و سر حال نگه دارید با: خواب کافی، غذای مناسب و ورزش. آنگاه یک ساعت درس خواندن ارزشی معادل ده ساعت درس خواندن با ذهن خسته را دارد.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۰/۱۳
  • ۳۰۰ نمایش
  • مد یر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی