Human Resource Management

(HRM)رسانه آموزشی مدیریت منابع انسانی

Human Resource Management

(HRM)رسانه آموزشی مدیریت منابع انسانی

نویسندگان

بررسی وضعیت تعطیلات در ایران

شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۰۶ ب.ظ

گروهی معتقدند ایران دارای بیشترین تعداد تعطیلات در جهان است. علت این ادعا نیز آن است که در این دیدگاه تعطیلات رسمی و تعطیلات پایان هفته از یکدیگر تفکیک شده و ایران به لحاظ تعطیلات رسمی با دیگر کشورهای جهان مقایسه شده و دارای بیشترین تعطیلات در جهان است. این گروه معادل تعطیلات را اصطلاح holiday گرفته و مبنای محاسبه و شمارش تعطیلات در کشور قرار می‌دهند.

در مقابل گروه اول، گروه دوم بر این باورند که ایران دارای روزهای تعطیل کمی در جهان است. آنها تفکیک میان تعطیلات رسمی و تعطیلات پایان هفته را نمی‌پذیرد و باورشان بر این است که میان این دو نوع تعطیلات به لحاظ ماهیت تفاوتی وجود ندارد. آنچه ملاک و مبنا است تفاوت میان روز کاری و روز تعطیل است و در این میان فرقی نمی‌کند نام تعطیلی پایان هفته باشد یا تعطیلات رسمی. از همین‌رو اگر بنا بر مقایسه میان تعطیلات ایران با سایر کشورهای دنیا باشد، باید کل تعطیلات کشور(اعم از پایان هفته و رسمی) با کل تعطیلات سایر کشورها مقایسه شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران دارای کمترین تعطیلات در جهان خواهد بود.

واقعیت این است که تفکیک تعطیلات پایان هفته و تعطیلات رسمی تفکیک قابل قبولی نیست و مبنای این تفکیک مشخص نیست. در واقع مبنای قابل قبول، محاسبه نسبت روزهای تعطیل و روزهای کاری و مقایسه آن در کشورهای مختلف است. با این مبنا کل تعطیلات در ایران نسبت به سایر مناطق دنیا کمترین است، اما به‌‌رغم کم بودن تعداد تعطیلات در ایران توزیع و پراکندگی تعطیلات در ایران به گونه‌ای است که باعث ایجاد پدیده بین‌التعطیلی در کشور می‌شود. اتفاقی که در دیگر کشورهای دنیا کمتر ایجاد می‌شود، به همین خاطر ایران از معدود کشورهایی است که تعطیلات در ‌آن مساله‌ساز شده و در سال‌های اخیر مورد بحث و مناقشه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان است. به عبارت دیگر اگرچه ایران کمترین تعطیلات را در دنیا دارا است، پراکندگی این تعطیلات به گونه‌ای است که نسبت به کشورهای با دو برابر تعطیلات، بیشترین چالش را برای کشور از حیث اقتصادی و آشفتگی و به هم ریختگی امور به همراه دارد.

نمودارهای زیر وضعیت تعطیلات و ساعات کار را در ایران نشان می دهند.

 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۱/۰۳
  • ۹۰۱ نمایش
  • مد یر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی